Jobbintervju

Uansett om du har gjennomført mange jobbintervjuer, eller om dette er ditt aller første, innebærer det ofte en viss anspenthet og nervøsitet å gå på intervju. Her følger noen tips som kan være bra å tenke på når det er din tur.

FORBEREDELSER

Kontroller tid og sted nøye så du er sikker på hvor du skal. Om du er ute i god tid får du en rolig start på intervjuet og du slipper unødvendig stress. Å dukke opp for sent til et intervju gir et dårlig inntrykk. Om du mot formodning skulle bli forsinket er det bra å ringe til kontaktpersonen og si ifra samtidig som du beklager forsinkelsen.

Tenk på hvilken bedrift du skal til og tilpass antrekket deretter. En god regel er å heller kle seg litt for fint enn å komme i for hverdagslig antrekk. Tenk også på å kle deg nøytralt og ikke skille deg alt for mye ut fra mengden, ellers er det lett å bli dømt allerede før intervjuet har startet. Førsteinntrykket kan være avgjørende i et intervju. Tenk derfor på å hilse pent med et fast håndtrykk og øyekontakt.

Les deg opp både om den aktuelle tjenesten og om bedriften du skal besøke. Jo mer informasjon du tar inn, desto enklere blir det også å fremheve de egenskaper du tror rekruttereren vil ha.

UNDER INTERVJUET

Når du sitter i et intervju er det viktig å være saklig i dine svar og å holde deg borte fra unødvendige utsvevinger som rekruttereren kan oppfatte som usikkerhet. Ta den tiden du trenger for å svare på et spørsmål. En kortere stillhet er bedre enn at du gir et svar du ikke har tenkt gjennom.

Under intervjuet skal du forsøke å fremheve dine sterke sider og overbevise rekruttereren om at det er deg de burde ansette. Men det er også viktig å være bevisst på sine svakheter og kunne svare på hva man gjør for å forbedre dem. Styrker og svakheter er et emne som vanligvis forekommer når man er på et jobbintervju. Et bra knep kan være at du på forhånd tenker gjennom hva du kan gjøre for å utvikle dine svakheter.

Stemningen kan være veldig ulik fra intervju til intervju. En grunnregel er å svare korrekt og profesjonelt, men om man føler at stemningen er litt mer avslappet kan en morsom kommentar eller en spøk være passende. Her er det ofte en hårfin grense mellom hva som er greit og hva som er å gå for langt. Om du forteller noe morsomt eller kommer med en bra kommentar som slår an hos rekruttereren, så blir du garantert husket for det!

Den som intervjuer deg har forståelse for at du kan være nervøs og å gjøre en feil under jobbintervjuet er ikke avgjørende. Prøv å slappe av så godt det går og le heller av ting som kan oppfattes som rare. På denne måten får rekruttereren et menneskelig og ydmykt inntrykk av deg.

Lykke til!